Faalangst – Zie je wel, ik kan het niet

Blog door: Charlotte van Maarschalkerweerd over Faalangst – Oh god. Ik ga die scriptie niet halen. Nooit van m’n leven niet. Weg opleiding. Weg vier jaar keihard studeren. Ik wil het wel, maar het gaat niet. Tot nu toe heb je toch ook alles gehaald, vraag je? Klopt. Maar dat was vast mazzel, puur geluk. Want ik kan het niet. Ik ben hier te stom voor, ik ga het gewoon niet redden. Misschien ook wel… Maar waarschijnlijk niet…

Wat is faalangst?

Typisch gevalletje van atychifobie, beter bekend als faalangst. Het woord zegt het al: de angst om te falen, om te mislukken, om tekort te schieten of om aan bepaalde verwachtingen van jezelf of anderen niet te kunnen voldoen. Faalangst treedt op wanneer men iets moet doen waarbij een prestatie geleverd moet worden en waarbij men kan mislukken. Er zijn verschillende soorten faalangst te onderscheiden. Bij motorische faalangst ben je bang om te falen bij sportieve prestaties, zoals tijdens een gymles of sportwedstrijd. Van cognitieve faalangst is sprake als je extreem angstig bent voor cognitieve prestaties als bij een rijexamen, en onder sociale faalangst valt angst bij sociale activiteiten, bijvoorbeeld om een presentatie of spreekbeurt te houden. Als faalangst extreme vormen aanneemt kan dit gerekend worden tot de angststoornissen.

Faalangst, online therapie via Skype of Facetime voor o.a. angstklachten zoals faalangst, onzekerheid of tentamenvrees. Neem contact op met een online psycholoog van psycholoogopafstand.nl

Online therapie bij faalangst

Positieve en negatieve faalangst

Faalangst kan ook een positieve uitwerking hebben. Bij positieve faalangst helpt de angst en de spanningstoestand je juist om beter te functioneren, of om je beter te concentreren dan onder normale omstandigheden het geval is. Dit zijn de welbekende ‘gezonde zenuwen’. De stress die je ervaart vormt dan juist een extra prikkel. Positieve faalangst kan er ook toe leiden dat je je extra goed voorbereidt op de spannende situatie. Bij negatieve faalangst ligt dit anders. Speciaal in situaties waarin men op de prestatie beoordeeld wordt, kunnen klachten en gedrag als transpireren, uitstelgedrag, vreemde gedachten, piekeren, slapeloosheid, hartkloppingen, trillende handen en meer voorkomen. Dit kan ervoor zorgen dat een black-out optreedt. Je vergeet dan dingen die je onder normale omstandigheden wel zou weten. De stress werkt dan dus negatief en kan tot een vicieuze cirkel leiden: door de faalangst presteer je onder je kunnen, waardoor bevestigd wordt dat je ‘het inderdaad niet kan’. De faalangst wordt zo in stand gehouden of zelfs verergerd.

Herken jij jezelf hierin en zou je hulp willen om van je faalangst af te komen? Meld je dan aan bij Psycholoog Op Afstand. Onze psychologen zullen jou hierbij verder helpen en zorgen dat je effectiever gaat functioneren en zelfverzekerder wordt. Stel je voor: je zit straks lekkerder in je vel, bent minder nerveus en haalt ook nog eens betere resultaten. Te mooi om waar te zijn? Misschien ook wel… Maar waarschijnlijk niet.

 

Start nu met online therapie bij faalangst

Meld je nu aan voor een intakegesprek met een online psycholoog of psychiater van psycholoogopafstand.nl. Waar, wanneer en hoe jij maar wilt (bv via Facetime, Skype, Whatsapp, chat of email). Zolang je beschikt over internet kun je gebruik maken van onze diensten.

Onze online (Gz-)psychologen zijn ruim ervaren, universitair opgeleid en BIG-gecertificeerd. Hierdoor bieden wij hoogwaardige online hulp. Wij bieden online therapie van Athene (Griekenland), Amelia (Italië) tot Alphen aan den Rijn gewoon in Nederland.

Start vandaag nog met online therapie!
Vul onderstaand formulier in om je aan te melden voor een eerste gesprek met een online psycholoog of als je vragen hebt over onze werkwijze.

Ook kun je een bericht sturen naar info@psycholoogopafstand.nl

Psycholoog op Afstand
Scroll Up