Je bent wat je doet

(Blog door Emily Schepers) – Twee jaar terug las ik het boek ‘Je bent wat je doet’ van Roos Vonk. De meeste mensen kennen hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk wel van haar boeken, columns en verschijningen op de televisie. Zelfs wanneer je niet zo geïnteresseerd bent in psychologisch onderzoek zijn de stukken van Roos Vonk naar mijn mening erg toegankelijk.

Vermijden dmv smoesjes?

Toch vind ik dat Vonk hier in het boek ‘Je bent wat je doet’ nog een stap verder in gaat. Vonk stelt dat er in iedereen een kleuter schuilt die graag pijn en ongemak vermijdt; iets dat ons belemmert om door te zetten als dit nodig is. Als het hierbij bijvoorbeeld gaat over 5 kg willen afvallen, zal dit betekenen dat er allerlei smoesjes boven tafel komen die ons vertellen dat dit niet het juiste moment is. Het voelt bijvoorbeeld verkeerd, er moet een betere voorbereiding aan vooraf gaan, of later is er meer tijd voor. We kennen deze smoesjes als mens allemaal wel: of ze nu waar zijn of niet, morgen is altijd een betere dag (zie blog over uitstelgedrag).

Online therapie waar ook ter wereld (Amsterdam tot New York) via skype, chat, mail, whatsapp of facetime. Therapie via internet via psycholoogopafstand.nl

Online therapie waar ook ter wereld

Is deze kleuter herkenbaar? Het stemmetje in je hoofd dat het altijd beter weet, en zorgt dat je zuchtend terugkijkt op jouw goede voornemen die weer niet tot uitvoering is gekomen?

Tips om de vermijding te doorbreken

Voer onderstaande oefening uit om jouw kleuter te ontdekken en erachter kunt komen hoe je deze kunt temmen.

  1. Probeer een situatie op te schrijven die jij graag zou willen veranderen. Formuleer dit als een voornemen. (Denk aan: vaker bewegen.)
  2. Probeer deze situatie te concretiseren door te beschrijven wat deze precies inhoudt. (Welke vorm van beweging? Hoe vaak? Waar?)
  3. Schrijf nu de belemmeringen op die je er tot nu toe van hebben weerhouden deze situatie te bewerkstelligen. (Het kost tijd, het is buiten donker en koud, het is beter om volgende maand te beginnen).
  4. Noteer per belemmering of deze belemmering gegrond is. (Heb ik echt geen tijd?)
  5. Kijk welke belemmeringen er overblijven die je daadwerkelijk tegen houden om te beginnen.
  6. Noteer per belemmering een alternatief of een oplossing die ervoor zorgt dat je het voornemen tóch uit kunt voeren. (Het is buiten donker en koud, maar ik kan binnen beweging opzoeken. Ik heb weinig tijd, maar kan tijdens mijn telefonische afspraak een blokje om lopen.)
  7. Voer deze alternatieven door in je agenda.
  8. Voer je voornemen ten minste 21 dagen achter elkaar uit. Uit onderzoek is gebleken dat je deze tijd nodig hebt om iets tot een gewoonte te maken.

Blijk je ondanks het uitvoeren van deze oefening terug te vallen op het stemmetje van de kleuter? Denk dan eens aan contact met een psycholoog van Psycholoog op Afstand. Dit kan zelfs via de mail!

Start nu met een online psycholoog

Meld je nu aan voor een intakegesprek met een online psycholoog of psychiater van psycholoogopafstand.nl. Waar, wanneer en hoe jij maar wilt (bv via Facetime, Skype, Whatsapp, chat of email). Zolang je beschikt over internet kun je gebruik maken van onze diensten.

Onze online (Gz-)psychologen zijn ruim ervaren, universitair opgeleid en BIG-gecertificeerd. Hierdoor bieden wij hoogwaardige online hulp. Wij bieden online therapie van Wenen (Oostenrijk), Palikir (Micronesia) tot Oss of Rozendaal gewoon in Nederland.

Start vandaag nog met online therapie!
Vul onderstaand formulier in om je aan te melden voor een eerste gesprek met een online psycholoog of als je vragen hebt over onze werkwijze.

Ook kun je een bericht sturen naar info@psycholoogopafstand.nl

Psycholoog op Afstand
Scroll Up