Bore-out: als vervelen je werk is

Blog door: Charlotte van Maarschalkerweerd

Hij ging rechtop zitten, gaapte en rekte zich uit. Vermoeid keek hij om zich heen. Een van zijn collega’s hing onderuit in zijn stoel met zijn kin op zijn borst, zijn ogen strak op zijn telefoon gericht. De oortjes van zijn headset dansten mee terwijl zijn hoofd zachtjes op de muziek op en neer deinde. Zijn buurvrouw aan het bureau links van hem startte net haar Netflix-serie en roerde met een irritant luid geklingel haar lepeltje door het schuim van haar latte macchiato, waar ze (iets te) ruim de tijd voor had genomen om hem te maken. Een ander was op zoek naar zijn Rabo scanner om zijn Ali Express-bestelling af te rekenen. €154,89. Voor dat geld kan je die halve Chinese webshop leegkopen. Die zal dus aardig lang hebben zitten online shoppen. De collega tegenover hem wipte op de achterste stoelpoten van zijn bureaustoel op en neer terwijl hij een zojuist gevouwen papieren vliegtuigje richting de prullenbak gooide. Het witte vliegtuigje zweefde kort door het kantoor, om zich vervolgens via de muur op de grond rechts van de prullenbak neer te laten storten. Op het moment zou hij graag exact hetzelfde doen.

Aanmelden online psychische hulp waar ook ter wereld via internet met je eigen psycholoog online
Voor veel mensen zal een soortgelijke situatie bekend voorkomen. Iedereen heeft immers wel eens een dag dat hij niet vooruit te branden is en gewoonweg weinig voor elkaar krijgt. Misschien wilde je die avond ervoor perse die spannende film op tv afkijken en werd het te laat, had je een feestje waarbij je te diep in het glaasje had gekeken, of had je ruzie met je partner waardoor je er met je hoofd niet bij was. Afijn: moet kunnen zo’n dag, op zijn tijd. Maar wanneer je steeds tijdens werktijd vooral zoekt naar koopjes op Marktplaats, roddels op de achterklap van Nu.nl en meer tijd spendeert aan Facebook dan Mark Zuckerberg himself, moet je je toch eens gaan afvragen of je goed bezig bent. Als je je namelijk dagelijks zo stierlijk verveelt op je werk, ligt een bore-out op de loer.

Een wat? Burn-out? Nope, dat is dus precies het tegenovergestelde. Waar een burn-out voor klachten zorgt door een hoge werkdruk en langdurige stress, heeft een bore-out juist te maken met verveling op het werk. Die verveling wordt veroorzaakt door werk onder je niveau, routinematig werk en onderbelasting: werknemers hebben te weinig te doen (kwantitatieve onderbelasting) of te weinig uitdagende werkzaamheden (kwalitatieve onderbelabore-out-online-psycholoog, online therapie bij verschillende psychische klachten via facetime, whatsapp, mail of chatsting). Een gevolg is vaak ook dat men gaat liegen tegen zowel de werkgever als de buitenwereld over de aard en de hoeveelheid werk die hij verricht, om maar over te blijven komen als een toegewijde en onmisbare werknemer. Dat vreet energie. De symptomen van een burn-out en een bore-out zijn hetzelfde: oververmoeidheid, lusteloosheid, frustratie, een laag zelfbeeld en een veranderde eetlust. Mogelijke bijkomende lichamelijke klachten zijn spier- en gewrichtspijn, hoofdpijn en steken in de hartstreek. Weinig uitvoeren op het werk lijkt voor velen misschien een luxe, maar het kan dus serieuze gevolgen hebben. Daarom de vraag: wat doe je eraan?

Om uit een bore-out te komen is het van belang dat je iets aan je werksituatie verandert. Een nieuwe, meer uitdagende baan is soms onvermijdelijk, maar ga ook na wat de mogelijkheden zijn op je huidige werk. Kijk daarvoor bijvoorbeeld samen met je leidinggevende hoe jouw werkzaamheden interessanter gemaakt kunnen worden en welke (nieuwe) taken je op je kunt nemen om ervoor te zorgen dat je je weer nuttig gaat voelen en je zelfbeeld positiever wordt. Om niet in je oude werkpatronen terug te vallen, is het belangrijk dat je jezelf deadlines stelt en regelmaat houdt in je werkzaamheden. Probeer er verder voor te zorgen dat je werk en privé gescheiden houdt door surfen op het internet voor persoonlijke doeleinden alleen thuis of in je lunchpauze te doen, en last but not least: zorg voor voldoende ontspanning na het werk en probeer te genieten van je vrije tijd. Aan de slag dus, er is genoeg te doen! Je krijgt het nog druk…

Meld je aan voor online psychologische hulp

Willen je klachten maar niet verminderen en kom je er zelf niet uit? Geen probleem. De psychologen van Psycholoog Op Afstand helpen je graag. Meld je eenvoudig aan via het contactformulier, Whatsapp (06-44628782) of mail (info@psycholoogopafstand.nl) voor een gesprek met een online psycholoog. Therapie via internet (Facetime, Skype, Whatsapp, chat of email). Waar, wanneer en hoe jij het wilt. Onze ervaren online psychologen bieden online psychologische hulp van Kockengen tot Kiev.

Aanmelden online psychische hulp waar ook ter wereld via internet met je eigen psycholoog online