“Ik durf het niet”

“Ik durf het niet.” Een zinnetje dat iedereen wel (her)kent en dat iedereen wel een of meerdere malen in het leven uitgesproken heeft. Het geeft aan dat je ergens tegenop ziet, iets eng vindt of ergens bang voor bent. Angst wordt vaak gezien als een negatieve emotie, maar is angst wel zo negatief? Ik denk dat angst soms ook best nuttig kan zijn en misschien wel een voordeel kan zijn. Ja, je leest het goed: het kan een voordeel zijn. In tegenstelling tot hetgeen het gezegde: “Angst is geen goede raadgever” ons doet geloven.

Beter presteren. Ergens bang voor zijn, kan ertoe leiden dat je beter gaat presteren. Uit angst om te falen doe je je best en juist dat stukje angst zorgt er dan voor dat het goed gaat, in plaats van fout gaat. Natuurlijk moet het geen extreme faalangst worden waardoor jee verlamd raakt van angst, maar een beetje faalangst kan helemaal geen kwaad. Sterker nog, het scheelt heel wat last-minute stress. In ieder geval bij mij, omdat ik nooit tien minuten voor een deadline aan het stressen ben mijn opdracht, essay, paper of onderzoeksverslag nog moet afmaken.

Een online psycholoog kan hulp bieden bij angstklachten, therapie via internet waar ook ter wereld van Amsterdam tot Londen of Hong Kong of New York

Een online psycholoog kan hulp bieden bij angstklachten

Bewustwording. Het ervaren van angst zorgt voor bewustzijn. Bewustzijn voor de dingen waar je bang voor bent, bewustzijn van de obstakels die je in je hoofd, bewust of onbewust, hebt gecreëerd. Het feit dat je je bewust bent van de mogelijke obstakels die er zijn en het jou bemoeilijken je doel te behalen, maakt ook dat je al mogelijkheden kunt bedenken hoe om te gaan met de obstakels. Want hoewel ik de doemscenario’s die zich in mijn hoofd afspelen op sommige momenten ontzettend naar vind, leer ik er ook van. Soms geeft het me zelfs nieuwe en creatieve ideeën om met een bepaalde situatie om te gaan.

Steun. Angst kan een lastige emotie zijn, eentje waardoor je je leeggezogen en moe kan voelen. Ik ervaar angst vaak als lastig en soms zelfs al ontzettend belemmerend in de dingen die ik wil doen. Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat mijn angst er ook voor zorgt dat ik anderen kan steunen. Ik weet hoe het voelt om zo angstig te zijn, waardoor ik ook weet wat ik tegen een vriendin kan zeggen als zij net zo bang is als ik geweest ben.

Gevaar. Angst beschermt je tegen gevaarlijke situaties. Het is misschien wel een van de meest basale functies van angst. Als je een leeuw zit, dan ga je niet nadenken, maar handel je naar de angst die je voelt en vlucht je. Als er een auto met honderdtwintig kilometer per uur aan komt scheuren, dan spring je opzij. Angst zorgt ervoor dat je in bedreigende situaties snel kunt handelen en jezelf in veiligheid kan brengen. Ik ben bijvoorbeeld heel bang om ziek te worden, maar als gevolg daarvan let ik heel goed op de houdbaarheid van producten en word ik eigenlijk nooit ziek van eten.

Verbinding. Hoewel het misschien wel vreemd klinkt, kan angst ook zorgen voor verbinding met de mensen om je heen of misschien wel met je omgeving. Ik vond dat altijd maar een rare gedachte, maar ik ben tot de ontdekking gekomen dat angst wel echt voor verbindingen met de mensen om mij heen kan zorgen. Juist doordat ik op sommige momenten angstig ben, maak ik contact met de mensen om mij heen, met mijn hondje of met de omgeving. Als ik bang ben, probeer ik me soms te focussen op iets wat buiten mij ligt. En juist door die focus op iets wat buiten mij is, kan ik verbinding maken.

Angst is dus niet per definitie iets vervelends, het ligt er maar net aan hoe je er tegenaan kijkt. Wat vind jij van angst? Vind je het enkel vervelend of kun je ook de voordelen ervan inzien?

Meld je nu aan voor online psychische hulp

Heb jij veel last van angst en kun je er geen voordelen meer van inzien? Merk je dat jouw angst je juist belemmert in plaats van dat je er toch net iets verder mee komt? Weet je niet zo goed meer hoe je uit je angst moet komen? Misschien is het dan helpend om eens met een online psycholoog te praten over jouw angst! Meld je eenvoudig aan via het contactformulier, Whatsapp (06-44628782) of mail (info@psycholoogopafstand.nl) voor een gesprek met een online psycholoog. Therapie via internet (Facetime, Skype, Whatsapp, chat of email). Waar, wanneer en hoe jij het wilt. Onze ervaren online psychologen bieden online psychologische hulp van Vancouver (Canada) tot Düsseldorf in Duitsland.