Verminder psychische klachten met runningtherapie

Gastblog door: Diane van Berkel, Communicatieadviseur & Faalangsttrainer

Heb jij een angst- of stemmingsstoornis? Kamp je dagelijks met stress, vermoeidheid, slaapproblemen of hyperactiviteit? Of zoek je betere balans tussen arbeid en rust? Dan is runningtherapie wellicht wat je zoekt. Het zorgt voor een gezond lijf en een leeg hoofd. Zelf ben ik enorm enthousiast over deze sportieve interventie. Lees dus snel verder!

Aanmelden online psychische hulp waar ook ter wereld via internet met je eigen psycholoog online

Wat is runningtherapie precies?
Runningtherapie kun je ook wel omschrijven als ‘revaliderend hardlopen’ of het therapeutisch inzetten van een rustige duurloop. Je leert onder begeleiding van een runningtherapeut om drie keer per week een half uur of meer zelfstandig te lopen, indien wenselijk op wandeltempo. Er is nadrukkelijk geen sprake van enige vorm van competitie en gespreksinterventies behoren niet tot de standaardinvulling. Deze complementaire behandelvorm wordt veelal ingezet naast psychotherapie en/of medicatie. Het bevordert niet alleen het herstel, maar vergroot ook jouw zelfredzaamheid en zelfvertrouwen.

runningtherapie-online-psychische-hulp-psycholoog-internet

Running therapie – via een online psycholoog

Verschillende doelen
Wanneer je psychische klachten hebt, is runningtherapie een waardevol extraatje om jouw herstel een boost te geven. Dit vindt dan plaats naast de huidige behandelactiviteiten. Voor wie wil re-integreren in het arbeidsproces kan deze interventie ook een uitstekende optie zijn. Tot slot heeft runningtherapie een preventief effect: wie wekelijks een aantal keren verantwoord loopt, voorkomt veel ongemak.

Aanmelden online psychische hulp waar ook ter wereld via internet met je eigen psycholoog online

Hoe het in z’n werk gaat…
Wanneer je je hebt aangemeld bij een runningtherapeut vindt er allereerst een intake plaats. Waar sta je, hoe sta je er conditioneel voor, welke doelen wil je behalen en zijn jouw sportschoenen in orde? Na deze kennismaking volg je veelal een cursus van twaalf weken. In een groep lopen vergroot het succesgevoel, werkt stimulerend en is vaak gezelliger. Maar privélessen zijn ook mogelijk. Vaak evalueer je halverwege én aan het einde of de trainingen voor jou succesvol zijn geweest. Soms is het zinvol de therapie te verlengen of een opfriscursus te volgen. Hopelijk zit het lopen dan inmiddels zo ingebakken in jouw leven dat je niet anders meer wilt.

Meer informatie

Stress is vaak de gemeenschappelijke deler bij het ontstaan van psychische klachten. Als jij hier dagelijks mee te maken hebt, vraag dan een gesprek aan bij Psycholoog op afstand. Dit kan via het contactformulier, e-mail: info@psycholoogopafstand.nl of WhatsApp: 0644628782. Zij adviseren je online waar ter wereld je ook woont en werkt: Zurich, Genève, Bern of Basel (Zwitserland) of gewoon in Urk. Voor een verwijzing voor runningtherapie kun je bij de huisarts aankloppen.

Aanmelden online psychische hulp waar ook ter wereld via internet met je eigen psycholoog online