fbpx

Winterdepressie: hoe herken ik het & wat kan ik eraan doen?

Winterdepressie? Hoe zit dat nou eigenlijk? Je hebt vast wel door hoe anders de wereld er uitziet tijdens de winter en al helemaal rond die periode van de feestdagen. Je merkt het op door de straatverlichting, de talloze aanbiedingen en de top-2000. Families, geliefden en kennissen komen allemaal weer bijeen om de koude nachten samen door te brengen. Er is veel eten gemaakt en cadeaus zijn er voor iedereen. Nou, iedereen… Helaas zijn lang niet alle mensen samen tijdens de Kerst en het Nieuwjaar.

Sommige mensen hebben geen, of nauwelijks, familie of vrienden of wonen te ver van hen vandaan (bijvoorbeeld door expat werk). Maar zelfs als er genoeg mensen om die mensen heen zijn, voelen ze zich niet altijd op hun gemak.

Lijdt zo een persoon aan een depressie? En waarom juist op dat moment? En wat kan iemand eraan doen om dat tegen te gaan?

Plan een vrijblijvend gesprek in met 1 van onze psychologen

Wat is winterdepressie?

Depressie zelf is al lastig te herkennen. En dat terwijl het wel een van de meest voorkomende mentale aandoeningen is. Het wordt ook wel “de verkoudheid van de geestesziekten” genoemd.

Bovendien kan depressie gecategoriseerd worden. Veel mensen hebben bijvoorbeeld meer last van Major Depressive Disorder (MDD), waarbij je minimaal twee weken erg down voelt. Ook bestaat Persistent Depressive Disorder (PDD), waarbij je minimaal twee jaar mild gedeprimeerd voelt.

Sommigen hebben echter alleen last van depressie rond de winter. Dit heet seizoensdepressie, ofwel Seasonal Affective Disorder (SAD). De naam zegt het al: gedeprimeerd vanwege het seizoen. Winterdepressie, de meest voorkomende vorm van seizoensdepressie, begint meestal al aan het eind van de herfst en eindigt pas in de lente. In deze tijd is de gedeprimeerde erg down, slaapt hij/zij veel en eet weinig – symptomen die lijken op die van ‘normale’ depressie.

De winterdepressie kan sterk samenhangen met het gebrek aan zonlicht

De oorzaak van winterdepressie is niet helemaal vastgesteld. Een theorie beweert dat er vanwege de langere nachten in de winter het serotonine-gehalte in het lichaam daalt, wat tot depressie kan lijden. Een andere theorie beweert dat het juist door het hoge melatonine-gehalte in het lichaam komt.

Winterdepressie kan al midden in de herfst beginnen en eindigt meestal aan het eind van de winter/vroege lente.

Andere oorzaken van winterdepressie

Maar niet elke gedeprimeerde persoon lijdt meteen aan winterdepressie rond december. Behalve biologische oorzaken kunnen ook andere factoren een rol spelen die voor depressie zorgen.

Zoals eerder vermeld, is het mogelijk dat men eenzaamheid voelt. Dit kan liggen aan het tekort aan goede sociale contacten. Geïsoleerd leven is een oorzaak, maar kan ook een gevolg zijn van depressie. Dit gevoel wordt alleen maar sterker rond de Kerst-periode, omdat de feestdagen in de winter symbool zijn voor saamhorigheid en geluk.

Ook kunnen financiële problemen de oorzaak zijn. Tijdens Kerst en Nieuwjaar is het de gewoonte om voor iedereen die je kent cadeaus te kopen. Lukt dit niet met jouw budget, dan voel je je vaak schuldig en gestrest. Je begint jezelf dan als waardeloos en hulpeloos te beschouwen.

De winterdip kan ook voorkomen gewoonweg omdat het einde van het jaar nadert. Mensen beginnen met nieuwe voornemens en stellen zichzelf doelen. Die voornemens halen mensen niet altijd. Aan het eind van het jaar evalueren mensen hun jaar; als zij het negatief hebben ervaren, is de kans op depressie ook groter.

Oplossingen en hulpmiddelen

Wees gerust als je in de winter in een dip zit. Je lijdt niet altijd meteen aan depressie, laat staan een chronische vorm. Een beetje down voelen kan iedereen wel eens overkomen. Lijd je toch echt aan depressie, dan zijn er veel mogelijkheden om deze aandoening te verminderen.

Ten eerste is er een medische behandeling voor mensen die aan winterdepressie lijden; dit heet lichttherapie. Fel licht wordt in je ogen geschenen om het brein te helpen bij het reguleren van het dag- en nachtritme. Het werkt zeer goed voor patiënten die inderdaad aan winterdepressie lijden. Vaak wordt het echter in combinatie met medicijnen en gesprekstherapie gebruikt, omdat het niet bij iedereen helemaal werkt.

Online psychologische hulp bij winterdepressie
Online psychologische hulp bij winterdepressie

Wat je ook kan doen is jouw leven net iets anders aanpakken. Ten eerste moet je jouw activiteiten goed inplannen. Doe alleen maar activiteiten die je realistisch kunt uitvoeren en zorg ervoor dat je ze inderdaad uitvoert.

Blijf ook in beweging. Ondanks de kou is het aan te raden om een beetje te joggen, te fitnessen of een andere sport te beoefenen. Door te sporten vergeet je jouw problemen tijdelijk en voel je je lekkerder in je vel.

Ook is het aan te raden om minder alcohol te drinken, of zelfs helemaal niet. Alcohol drinken terwijl je gedeprimeerd bent helpt niet en als je veel drinkt, kan het erger worden.

Bovendien is het in nemen van vitamine D sterk aan te raden. Vitamine D komt in jouw lichaam door zonlicht. In de winter is de zonlicht schaarser, dus heb je weinig van die vitamine in jouw lichaam. Dit wordt in verband gebracht met depressie. Het zit in verschillende soorten voeding, maar er zijn ook speciale pilletjes en oplostabletten verkrijgbaar.

Ten slotte is het aan te raden om je bestaande sociale contacten goed te houden en nieuwe contacten proberen te maken. Zorg ervoor dat je jezelf niet isoleert!

Goed bewegen helpt je zowel fysiek als mentaal gezond te blijven.

Samengevat

  • Er zijn verschillende vormen van depressie. Seizoensdepressie is een categorie hiervan. De meeste mensen ervaren dit in de winter.
  • De precieze oorzaak van winterdepressie is niet helemaal duidelijk. Het kan onder andere liggen aan een tekort aan serotonine of een overvloed aan melatonine.
  • Ook eenzaamheid, financiële problemen en te kritische zelfreflectie kunnen een rol spelen bij depressie.
  • Lichttherapie is een betrouwbare behandeling om de biologische vorm van winterdepressie te bestrijden. Sporten, je tijd inplannen, minder alcohol consumeren, vitamine D innemen en socialer zijn kunnen de andere oorzaken van winterdepressie verminderen. Blog door: Basim Guerdoui

Hulp bij winterdepressie of somberheid?

Denk je te kampen met een winterdepressie, somberheidsklachten of een negatief gevoel in het algemeen? Overweeg te praten met een online psycholoog van Psycholoog op Afstand. Bij ons start je altijd met een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Zo kun je achterhalen of online therapie bij je past. Wij bieden online psychologische begeleiding via beeld, chat of mail waar je ook ter wereld bent. Zolang je beschikt over internet kun je gebruik maken van onze diensten.

Start vandaag nog met een gratis kennismakingsgesprek en ontdek of online therapie bij jou past!

Ook kun je een bericht sturen naar info@psycholoogopafstand.nl



Scroll Up
Contact
close slider